Als zorgverkoper bij OLVG, het stadsziekenhuis voor Groot-Amsterdam, houd ik mij vooral bezig met het maken van zowel financiële als inhoudelijke afspraken tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraars. Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren (landelijk en regionaal) is dit nog extra dynamisch geworden.
De laatste jaren heeft zich een aantal vervelende, maar tegelijk ontzettend interessante dingen voorgedaan. Eén daarvan is het faillissement MC Slotervaart eind 2018. Dit is landelijk uitgebreid in het nieuws geweest en heeft een grote impact gehad op de ziekenhuiszorg in Amsterdam. Na de eerste crisisopvang moest de zorg van MC Slotervaart ‘verdeeld’ worden over andere ziekenhuizen. Vanwege de beperkte capaciteit binnen de ziekenhuizen was dit nog niet zo eenvoudig. Onze rol als zorgverkoop was hierbij de effecten voor OLVG in kaart brengen, en deze vertalen naar zowel de financiële afspraken met verzekeraars als de interne financiële organisatie. Op basis van gegevens die we ontvingen van de zorgverzekeraars en verschillende factoren hebben we destijds een inschatting gemaakt van de omvang van de zorg die bij OLVG zou landen. We hebben de zorgverzekeraars meegenomen in onze berekening en zo is het gelukt onze afspraak uit te breiden met onze inschatting. Achteraf bleek gelukkig dat de werkelijkheid behoorlijk dicht in de buurt kwam van onze inschatting.
Natuurlijk is er geen crisis nodig om uitdagingen te vinden op het gebied van zorgverkoop. Zo is er het landelijke hoofdlijnen akkoord, waarin is afgesproken dat de uitgaven aan ziekenhuiszorg in 2022 niet meer mogen groeien. Geen groei terwijl de bevolking groeit (zeker in Amsterdam!) en steeds ouder wordt, dat vraagt om een andere kijk op de levering van zorg. Dit zie je ook terug in de onderhandelingen met de zorgverzekeraars. Waar in het verleden het overgrote deel van de tijd werd gesproken over het volumegroei en de prijs, hebben we het nu veel vaker over inhoudelijke initiatieven om zorg anders in te richten. OLVG kijkt daarbij op een vernieuwende manier naar de zorg in Amsterdam, bijvoorbeeld door middel van digitalisering of door samenwerking met andere zorgverleners zoals huisartsen en ouderenzorg instellingen.
De huidige coronacrisis brengt weer een nieuwe dynamiek met zich mee. Door de druk die de COVID-patiënten met zich mee brengen moest een deel van de overige zorg worden afgeschaald. Aangezien dit een landelijk probleem is verschuift de onderhandeling tussen ziekenhuis en zorgverzekeraars voor een groot deel naar een onderhandeling op landelijk-niveau. Hoe deze crisis zich dit jaar zal ontwikkelen is nog onzeker, maar ik twijfel er niet aan dat er nog genoeg uitdagingen voor mij als zorgverkoper zullen volgen.